Bert den Hertog orgel
Devotie, mystiek, duisternis, opstanding en extase. Met deze motieven maakte Olivier Messiaen van zijn laatste cyclus Livre du Saint-Sacrement een monument in de orgelliteratuur. Het spelen van deze rijkgeschakeerde muziek – ruim twee uur lang – vraagt van een organist het afleggen van een meesterproef. Bert den Hertog gaat die uitdaging aan op het orgel van de Elandstraatkerk: een grandioos instrument waarop de klankpracht en kleurenrijkdom van Messiaens muziek optimaal tot hun recht komen.
Alfonso Gómez piano
Met zijn Vingt Regards sur l’Enfant Jésus schreef Olivier Messiaen een verpletterend meesterwerk, een twintigdelige cyclus van maar liefst twee uur. De muziek vraagt van de pianist het uiterste: van fluisterzachte akkoorden vol mysterie tot overweldigende extase waarin de fortissimo’s de vleugel omtoveren tot een klankkathedraal. De Spaanse pianist Alfonso Gómez is een prominente vertolker van 20e-eeuwse en nieuwe muziek. Voor het cd-label Kairos, toonaangevend voor nieuwe muziek, maakte hij een magistrale opname van de Vingt Regards. Hij komt voor ons festival Rondom Messiaen naar Nederland.
Jelmer de Moed klarinet
Tim Brackman viool
Pieter de Koe cello
Rik Kuppen piano
In 1940 viel de 32-jarige Messiaen als hospitaalsoldaat in handen van de Duitsers. Een vol jaar bracht hij door in het Poolse kamp Stalag VIII-A. Daar ontmoette hij een klarinettist, violist en cellist en componeerde hij zijn onsterfelijk geworden Quatuor pour la fin du temps. De apocalyptische poëzie van de apostel Johannes inspireerde hem tot een meesterwerk met visioenen van regenbogen, engelen, een ravijn met vogels en een verstild slotdeel waarna het publiek meestal minutenlang met stomheid is geslagen. Ook Galina Oestvolskaja schreef spirituele kamermuziek. Uit haar indrukwekkende Klarinettrio uit 1949 spreekt een sterke geestverwantschap.
Nikola Meeuwsen piano
Nikola Meeuwsen staat als opkomende pianist volop in de aandacht: op tv, in festivals en onlangs bij het Residentie Orkest als solist in Clara Schumanns pianoconcert. In dit solorecital speelt hij werken waarin Liszt een sprong in het duister waagde. Zijn meesterwerk La notte – een schildering van de nacht – beschouwde Liszt als een van zijn dierbaarste stukken. De iconische Sonate in b-klein wordt gezien als een titanische strijd tussen de krachten van het duister en het licht. Omdat een avondvullend recital weer mogelijk is, zonder avondklok voor het theater, breidt Nikola zijn programma uit met Bachs Eerste partita en Sjostakovitsj’ Tweede pianosonate.
Volkmann Trio
Coraline Groen
viool
Jobine Siekman cello
Valentina Tóth piano
Componerende vrouwen konden hun werken in de negentiende en vroeg-twintigste eeuw vaker in salons presenteren dan in de concertzaal. Veel van hun composities zijn vergeten geraakt. Gelukkig worden ze herontdekt. De musici van het Volkmann Trio breken een lans voor pianotrio’s van drie Franse componistes. Valentina Tóth, ook als actrice actief. geeft met zelfgeschreven teksten de ijzersterke pianotrio’s een theatrale context, die ons terugbrengt naar Parijs tijdens het belle époque.
Joe Puglia viool
Ellen Corver piano
De violist Joseph Puglia neemt – samen met zijn vaste duo-partner Ellen Corver – afscheid van zijn Italiaanse Gagliano-viool, waar hij na een bruikleen van vele jaren zijn laatste concerten op speelt. Hij koos een toepasselijk programma met stukken waarin afscheid en terugblik het thema vormen. Claude Debussy eerde in zijn vioolsonate, zijn laatste compositie, de Franse barokmeesters voor wie hij veel bewondering had. Klaas de Vries brengt in Spiegelpaleis een ode aan Schubert, wan wie tot slot de overrompelend virtuoze Fantasie klinkt, met een prachtige reeks variaties op het afscheidslied Sei mir gegrüsst.
Daniel Rowland viool
Tijmen Huisingh viool
Joël Waterman altviool
Maja Bogdanović cello
Weinig musici hebben zo’n diepe affiniteit met Sjostakovitsj als de violist Daniel Rowland. Hij stelt voor het slotconcert van ons vijfdaagse festival een kwartet samen met bevriende musici. Ze spelen een van Sjostakovitsj’ indringendste stukken: het Vijftiende strijkkwartet uit 1974. In zes verstilde, bij vlagen spookachtige adagio’s, komen een serenade, treurmars, nocturne en elegie voorbij. Het kwartet klinkt naast het lyrische Vierde strijkkwartet met Joodse thema’s en het eendelige Dertiende strijkkwartet, een van Sjostakovitsj’ spannendste en vooruitstrevendste stukken.
Ekaterina Levental mezzosopraan
Frank Peters piano
Daniel Rowland viool
Maja Bogdanović cello
Anna Fedorova piano
Sjostakovitsj maakte van zijn Tweede pianotrio een in memoriam voor zijn goede vriend Ivan Sollertinsky, die in 1944 stierf in Novosibirsk. Het is eerder een persoonlijke saluut, dan een uitlaatklep voor de verschrikkingen van de oorlog. Het furieuze scherzo portreteert geen wapengekletter, zoals vaak wordt geopperd, maar een verhitte discussie tussen de twee vrienden. Joodse thema’s spelen een prominente rol in het trio, dat met de Joodse liederen van Mieczysław Weinberg een prachtige combinatie vormt.
Ekaterina Levental mezzosopraan
Jacobien Rozemond viool
Doris Hochscheid cello
Frans van Ruth piano
Sjostakovitsj was hecht bevriend met Benjamin Britten, die hij had leren kennen dankzij de cellist Mstislav Rostropovitsj, die prominente componisten strikte voor nieuw cellorepertoire. Britten voltooide in 1961 zijn Cellosonate voor Rostropovitsj. Zes jaar later componeerde Sjostakovitsj voor de cellist zijn Suite op gedichten van Alexander Blok, voor sopraan en pianotrio. Ekaterina Levental komt samen met Doris Hochscheid en Frans van Ruth, in de Volkskrant geprezen om het “grote elan” en de “onvoorwaardelijke inzet” in hun spel.
Animato Kwartet
Zijn strijkkwartetten zag Sjostakovitsj als muzikale dagboeken. Hij schreef zijn Eerste kwartet in 1938, kort nadat hij bij Stalin in ongenade was gevallen. Het kwartet is geen politiek commentaar, maar een terugblik op zijn kindertijd. Het Derde kwartet uit 1946 beschouwde Sjostakovitsj als een van zijn beste stukken: een ode aan de schoonheid die altijd overwint. Zijn Zevende kwartet schreef hij als in memoriam aan zijn eerste vrouw, die jong stierf. Het Haagse Animato Kwartet is stevig in opmars. De jury van Dutch Classical Talent noteerde: “Vier topspelers met een bruisende energie, ze pakken je in vanaf de eerste noot!”
Dana Zemtsov altviool
Anna Fedorova piano
De Altvioolsonate is Sjostakovitsj’ zwanenzang, vormgegeven als een roman, vol met citaten uit eerder werk. Sjostakovitsj componeerde dit laatste werk nadat zijn vriend Grigori Frid hem diens altvioolsonate had voorgespeeld. Dit eigenzinnige stuk klinkt in combinatie met de sonate waarvoor het een vonk van inspiratie was. Het slotadagio van zijn sonate baseerde Sjostakovitsj op BeethovensMondschein-Sonate voor piano solo, die ook op het programma staat. De altvioliste Dana Zemtsov deelt het podium met haar vaste duopartner: de geliefde concertpianiste Anna Fedorova.
Nikola Meeuwsen piano
In 1943 schreef Sjostakovitsj een van zijn meest lucide stukken: de Tweede pianosonate. Dusdanig wars van uiterlijk vertoon, dat vrijwel geen pianist het stuk speelt. Volkomen ten onrechte volgens de jonge Haagse pianist Nikola Meeuwsen, door de NRC getipt als een van de grootste jonge muziektalenten in ons land. In de sonate hoor je terug dat Bach voor Sjostakovitsj een belangrijke inspiratiebron was. Hij speelde graag Bachs dansante suites en partita’s die een duidelijk stempel hebben gezet op de heldere textuur en de vitale ritmische drive. Nikola Meeuwsen besluit zijn recital met Bachs rijke en overrompelend diepzinnige Zesde partita.
Ensemble De Formule
Sjostakovitsj ontving in 1941 de Stalin-prijs voor zijn toen populaire Pianokwintet. Een dubieuze eer. Hoe kon dit stuk in de smaak vallen van de machthebbers, die eerder werk hadden bestempeld als “chaos in plaats van muziek”. In de theatrale voorstelling Gevangen in de Formule gaan de musici van ensemble De Formule en regisseur Kenza Koutchoukali op zoek naar het verborgen drama en de dubbele bodems in de muziek van Sjostakovitsj. Zij vragen zich ook af hoe vrij wij in onze tijd zijn om ons eigen verhaal te vertellen.
Anastasia Kozlova violin
Eva Tebbe harp
“Briljant. Een aaneenschakeling van verrukkingen … Samenspel tot in de perfectie, met fraai gearticuleerde melodieën.” We zijn het eens met het Algemeen Dagblad en hebben de violiste Anastasia Kozlova en de harpiste Eva Tebbe uitgenodigd voor een kleurrijk duorecital in de Paleiskerk. Ze kozen als thema een verlangen dat ons allemaal wel eens overvalt: de wens om de realiteit te ontvluchten en voor even te verdwijnen naar een andere tijd en plaats.
Helena Basilova piano
Maya Fridman cello
Konstantyn Napolov slagwerk
Met hun onalledaagse ensemble openen ze nieuwe klankwerelden. Konstantyn Napolov, Helena Basilova en Maya Fridman spelen slagwerk, piano en cello. Ze musiceren zo hecht samen dat componisten graag voor hen schrijven. Voor het Van Gogh Jaar 2020 lieten twee componisten zich inspireren door het trio en door Van Gogh: de Amerikaanse Molly Joyce vond inspiratie bij het iconische schilderij Korenveld met kraaien, de Venezolaan Martin Francisco Mayo bij de briefwisseling tussen de schilder en zijn broer Theo. Jules Verne schreef in Van Goghs tijd zijn roman Reis naar het middelpunt van de aarde. Het was een bestseller. Ook Aart Strootman daalt af naar de aardkern: in Obscure Atlas СГ-3, een pakkende muzikale reis.
Ralph van Raat piano
Anastasia Kozlova viool
Konstantyn Napolov slagwerk
Drie bevlogen musici ontmoeten elkaar in een programma rond tijd en tijdloosheid. In de hemel waar de voortrazende tijd tot stilstand komt, beieren klokken. Ze weerklinken in The Bells of Saint-Clement’s van Jan-Peter de Graaff. Met hypnotische herhalingen laat Arvo Pärt ook in Fratres de tijd stilstaan. Een meesterwerk is Varied Trio van Lou Harrison, waarin hij tijden en culturen doorkruist van Indonesische gamelan tot schilderkunst uit de rococo. In zijn Vierde vioolsonate haalt Charles Ives jeugdherinneringen op, aan de kerkdienst waarin geluiden van buiten binnendringen en de luidste zangers verkeerde noten inzetten.
Ekaterina Levental mezzosopraan
Ensemble Nomad op tape
Chris Koolmees regie
“Een indrukwekkende tour de force … een gave mezzo, perfecte dictie en sterke présence.” Vier sterren zette de NRC boven de jubelende recensie van La Voix Humaine en Quarantaine met Ekaterina Levental. Deze voorstelling presenteerden we in juli 2020, samen met OPERA2DAY en LEKS Compagnie in de Koninklijke Schouwburg. Pierrot Lunaire 2.01 is niet minder indrukwekkend muziektheater, met filmprojecties. Te zien na zonsondergang bij volle maan. Het best denkbare moment voor Pierrot Lunaire van Arnold Schönberg.
Hanna Shybayeva piano
Animato Kwartet
Bas Vliegenthart contrabas
De pianiste Hanna Shybayeva maakt furore met cd’s en live-optredens waarin zij pianoconcerten presenteert in kamermuziekversies. Zij hoeft niet op te boksen tegen een groot orkest. Als luisteraar ontdek je nieuwe details. De muziek krijgt een intiemere zeggingskracht. Voor het befaamde label Naxos neemt Hanna alle pianoconcerten van Beethoven op in bewerkingen met strijkkwartet en contrabas. De eerste cd’s zijn in de pers enthousiast ontvangen. Zij bekroont haar cyclus met Beethovens Tweede en Vijfde pianoconcert.