Zondag 17 oktober 2021, 15:00
Den Haag: Paleiskerk
RONDOM SJOSTAKOVITSJ
Een pianotrio als in memoriam
Ekaterina Levental mezzosopraan
Frank Peters piano
Daniel Rowland viool
Maja Bogdanović cello
Anna Fedorova piano
Programma
Dmitri Sjostakovitsj
Pianotrio nr. 2 in e, opus 67
Sergei Prokofiev
Vijf gedichten van Anna Akhmatova, opus 27
Mieczysław Weinberg
Joodse liederen
Een verhitte discussie
Sjostakovitsj maakte van zijn Tweede pianotrio een in memoriam voor Ivan Sollertinsky, die in 1944 stierf in Novosibirsk. Het is eerder een persoonlijke saluut, dan een uitlaatklep voor de verschrikkingen van de oorlog. Het furieuze scherzo portreteert geen wapengekletter, maar een verhitte discussie tussen de twee vrienden. Een dreamteam komt voor het trio samen: Daniel Rowland, Maja Bogdanović en Anna Fedorova.
Joodse thema’s spelen een prominente rol in het trio, dat met de Joodse liederen van Mieczysław Weinberg een prachtige combinatie vormt. Ekaterina Levental en pianist Frank Peters voeren ze uit. Ze worden bedolven onder lovende recensies voor hun cd-cyclus met alle liederen van Medtner en willen ook voor Weinberg een pleidooi gaan houden. Ze geven in ons festival een voorproefje.
De musici in de pers
“Met hun hart en ziel zit het helemaal goed. De manier en het niveau waarop Ekaterina Levental en Frank Peters de boodschap overbrengen, maken grote indruk (Het Parool).”
“Nederland mag in vele opzichten zijn zegeningen tellen, de ene ongetwijfeld groter en belangrijker dan de andere, maar tot de meest genoeglijke behoort wel het besluit van de Oekraïense pianist Anna Fedorova om op een goed moment naar Amsterdam te verhuizen. De bevlogen tederheid van haar spel vult iedere ruimte waarin het klinkt met een warmbloedige gloed (NRC).”
“Daniel Rowland toont zich met naakt, kwetsbaar en zeer virtuoos spel een ideaal solist (NRC).”
“Jewish folk music has made a most powerful impression on me. It’s multifaceted, it can appear to be happy while it is tragic. It’s almost always laughter through tears. They express despair in dance music. It is close to my ideas of what music should be. There should always be two layers in music. ”
Dmitri Shostakovich