Tobias Borsboom piano
De Tsjech Vítězslav Novák wilde in Pan (een toongedicht voor piano van een uur) het bos, de bergen, de zee, zelfs het universum omhelzen in extatische muziek. Het leverde een grandioos stuk op, omdat hij met een helder hoofd zo’n beetje alle klankmogelijkheden van de piano heeft benut. Gulle muziek waarmee je nu tijdreist naar Praag rond 1910. De Haagse pianist Tobias Borsboom gelooft in elke noot van Nováks muziek. Het is een belevenis om hem daarin te horen opgaan. Voor zijn spel met “de nodige dramatiek en een juweel van een toucher (Trouw)” “verdient hij volle zalen (Parool).”
Konstantyn Napolov slagwerk
De slagwerker Konstantyn Napolov zet het podium vol met tientallen instrumenten. Gongen en objecten uit de Chinese opera bespeelt hij in Droplets van Christiaan Richter.
Ritmische processen uit de natuur, zoals het vallen van regendruppels, klinken in verschillende ritmes. Het vereist bovenmenselijke beheersing om die met elkaar te combineren. Hij speelt op weer heel andere instrumenten door de natuur geïnspireerde solostukken van Louis Andriessen, John Psathas, Tansy Davies, Mark Glentworth en Nicolas Martynciow. Voor Eva van Remy Alexander bouwde de kunstenaar Rob van den Broek een nieuw percussie-instrument.
De Franse componist Francis Poulenc startte als een enfant terrible, die zich afzette tegen de gevestigde orde. Hij bleef altijd een beetje een outsider en liet zijn conservatoriumstudie onvoltooid. Zijn tijdgenoten namen hem niet serieus. Hij zou een onbekommerd, tamelijk oppervlakkig oeuvre hebben geschreven. Ten onrechte. Poulencs muziek is rijkgeschakeerd en nooit pretentieus. Maar door het vooroordeel wordt zijn werk nog steeds weinig gespeeld. In het huidige seizoen van het Concertgebouw bijvoorbeeld klinkt verspreid over enkele concerten slechts een uur Poulenc. Voor Classical NOW! de aanleiding voor een hommage met vijf concerten.
Passe-partout 5 concerten € 110
Hexagon Ensemble
Als Poulenc een opera van Wagner opgedrongen had gekregen, wilde hij zijn oren wassen met Mozart, zijn lievelingscomponist. Het Hexagon Ensemble – vijf blazers één pianist – speelt Mozarts Kwintet voor blazers en piano. De musici combineren dit hoogtepunt in Mozarts oeuvre met een riante selectie uit Poulencs werken voor blazers, waaronder zijn spectaculaire Sextet. “Het Hexagon Ensemble is voortreffelijk en vervult een unieke plaats in het Nederlandse muzikale landschap (Opus Klassiek).”
Coraline Groen viool
Jelmer de Moed klarinet
Bram van Sambeek fagot
Kalle de Bie cello
Ekaterina Levental mezzosopraan
Rik Kuppen piano
Een rijkgevulde avond (twee pauzes) met kamermuziek en liederen van Francis Poulenc. Ook werken van Maurice Ravel en mentor en inspirator Erik Satie staan
op het programma. Zes musici verschijnen op het podium, allen grote fans van Poulencs
muziek. Coraline Groen won in 2020 het Oscar Back Concours, “stijlvol en met eigenheid (NRC).” Jelmer de Moed valt op als “een geraffineerde performer (Jury Dutch Classical Talent).” “Topfagottist (Volkskrant)” Bram van Sambeek won prestigieuze prijzen. Rik Kuppen musiceert “mooi en genereus (Volkskrant).”
Huib Ramaer verteller
Tobias Borsboom piano
Jean de Brunhoff schreef en tekende in 1931 met De avonturen van het olifantje Babar een tijdloze klassieker. Poulenc maakte van Babar een vertelling voor spreekstem en piano. Het is een van zijn volmaaktste stukken. De grootste Franse acteurs hebben het voorgedragen. Huib Ramaer vertelt Babar zowel in het Nederlands als in het Frans, met de Haagse pianist Tobias Borsboom aan de vleugel.
Ekaterina Levental mezzosopraan
Joram Ish Hurwitz piano (op band)
Chris Koolmees regie
Eenzaam in haar kamer voert een vrouw een videochat met haar ex, die de volgende dag gaat trouwen met een ander. Wanhopig doet zij een laatste poging om haar relatie te lijmen. Regisseur Chris Koolmees laat in zijn versie van Poulencs theaterklassieker La Voix Humaine geen telefonerende vrouw op het toneel verschijnen, maar een webcamgirl. Een glansrol voor zangeres en performer Ekaterina Levental. “We zien Leventals expressieve gezicht uitvergroot op scherm, nu eens hysterisch getourmenteerd, dan weer gelift door vergeefse hoop. Die uitersten dragen de voorstelling, en wat geeft Levental er met haar gave mezzo, perfecte dictie en sterke présence indringend stem en gezicht aan (NRC).”
Met onder anderen Kamerorkest van het Noorden, Hanna Shybayeva, Ensemble Mäshräp, Bert den Hertog, New European Ensemble, Animato Kwartet, Maxim Shalygin, Mariana Golovchenko en Antonii Barishevskyi
Democratieën staan onder druk. Rusland is Oekraïne binnengevallen, in Wit-Rusland verdwijnen dissidenten achter de tralies. De pianiste Hanna Shybayeva speelt Frederic Rzewski’s iconische variaties op het Chileense protestlied The People United Will Never be Defeated . Het startsein voor een festival met muziek van vervolgde componisten en van componisten die zich uitspreken tegen onrecht. Composities uit Estland, Oekraïne en Wit-Rusland. Een Oeigoers ensemble speelt traditionele muziek uit een eeuwenoude cultuur die China probeert uit te wissen. Het Animato Kwartet vertolkt strijkkwartetten van Joodse componisten uit het interbellum. Het festival is ook een ode aan de verbeeldingskracht, die ons sterker en weerbaarder kan maken. We maken het programma binnenkort bekend. Neem een abonnement op onze nieuwsbrief en wees als eerste op de hoogte.
stuur mij de nieuwsbrief
Daniel Rowland viool
Maja Bogdanović cello
Janne Thomsen fluit
Natacha Kudritskaya piano
In onze kindertijd voelen we ons één met de natuur, onze zintuigen nog nauw met elkaar verbonden. Die wereld vol magie heeft de Roemeen Georges Enescu verklankt in Impressions d’Enfance. Daniel Rowland en Natacha Kudritskaya spelen die half uur durende cyclus grandioos. “Magistrale kamermuziek van het hoogste niveau” schreef de Volkskrant. Het lukte Claude Debussy om de toverwereld van zijn jeugd vast te houden, in Syrinx, een ode aan een mythische bosnimf, en in La Mer, zijn driedelige hommage aan de zee voor orkest, die Sally Beamish briljant vertaalde naar pianotrio. Speels en magisch is Aquarelles voor fluit, cello en piano van Philippe Gaubert.
Ekaterina Levental mezzosopraan
Frank Peters piano
De negentiende eeuw was het tijdperk van de natuurfilosofen. In de ongerepte natuur kon je het goddelijke vinden. Hun ideeën waren voor dichters en componisten een onuitputtelijke inspiratiebron.
Natuurgedichten van Goethe en anderen staan centraal in liederen van Nikolai Medtner. De pianist Frank Peters en de mezzosopraan Ekaterina Levental presenteren de vierde cd uit hun cyclus met alle liederen van Medtner, de eerste complete opname ooit. “Met hun hart en ziel zit het helemaal goed … hun vertolking maakt diepe indruk (Parool).”
Daniel Rowland & Tim Brackman viool
Dana Zemtsov
& Benjamin Roskams
altviool
Maja Bogdanović & Pieter de Koe
cello
Ekaterina Levental mezzosopraan
Natacha Kudritskaya
& Antonii Baryshevksyi
piano
De natuur ondergaat een metamorfose. Turbulente veranderingen en melancholie om wat verloren gaat vertaalde niemand zo indringend naar muziek als Richard Strauss in zijn Metamorfosen voor strijkers. In Chanson perpétuelle van Ernest Chausson gaat een vrouw op in de eeuwige natuur. De eeuwigheid is ook het thema in Gija Kantsjeli’sTime … and again: een aangrijpend en raadselachtig meesterwerk.
Meesterpianist Antonii Baryshevksyi combineert Ravels
Une barque sur l’océan met twee andere delen uit Ravels betoverende pianocyclus Miroirs. De walvissen onder het spiegelende wateroppervlak komen tot leven in Vox Balaena van George Crumb. Een theatraal meesterwerk voor drie gemaskerde musici in blauw licht. Ook het perfecte decor voor Blue in blue in blue, het grootse premièrestuk waarmee Maxim Shalygin ons onderdompelt in een hallucinerend nieuwe wereld.
Daniel Rowland
&
Tim Brackman & Floor Le Coultre viool
Dana Zemtsov
&
Benjamin Roskams altviool
Maja Bogdanović & Pieter de Koe
cello
Nicholas Schwartz contrabas
Janne Thomsen fluit
Natacha Kudritskaya piano
Weinig componisten staan zo dicht bij de natuur als Pēteris Vasks. Het is te beluisteren in drie solostukken. Daniel Rowland speelt de aan hem opgedragen Sonata Estiva (Zomersonate). Pianiste Natacha Kudritskaya tovert herfstkleuren uit haar piano in Autumn Music. De Deense fluitist Janne Thomsen vertolkt Landscape with Birds. Ook Beethoven schilderde een landschap met vogels, in zijn Zesde Symfonie, de Pastorale. De festivalmusici spelen de versie voor strijkseptet. Een mooie bezetting. Tim Brackman en Pieter de Koe spelen in het veelgeprezen Animato Kwartet. Dana Zemtsov is een internationale altvioolster. Nicholas Schwartz speelt in het Concertgebouworkest en “tovert met zijn contrabas (NRC).”
Daniel Rowland & Tim Brackman viool
Benjamin Roskams & Floor le Coultre altviool
Maja Bogdanović & Pieter de Koe cello
Ekaterina Levental mezzosopraan
Jelmer de Moed klarinet & J
anne Thomsen fluit
Natacha Kudritskaya piano
We openen het festival met een ode aan de nacht. De zon gaat onder in Respighi’s klassieker Il tramonto voor mezzosopraan en strijkkwartet. De nacht valt in Vivaldi’s fluitconcert
La notte. In Arnold Schönbergs iconische Verklärte Nacht voor strijksextet wandelen twee geliefden door de maanovergoten nacht. Bijbelse visioenen over het einde der tijden inspireerden Messiaen tot zijn visionaire meesterwerk Quatuor pour la fin du temps. Natacha Kudritskaya speelt als opmaat ZZ’s Dream, een poëtisch pianostuk
van de Argentijn Osvaldo Golijov. De Chinese filosoof Zhuang Zhou droomt dat hij als vlinder terecht komt in een andere dimensie. Met onder anderen Daniel Rowland (“Prachtig, intens en hypermuzikaal” – NRC), Maja Bogdanovic (“veel karakter, kleur en diepgang” – NRC), Jelmer de Moed (“Een geraffineerde performer” – Dutch Classical Talent jury) en Natacha Kudritskaya (“Overweldigend” – Gramophone).
De Haags/Oekraïense componist Maxim Shalygin staat bekend als een klanktovenaar. Concerten en cd’s met zijn werk zijn in de pers al meerdere keren bestempeld tot muzikale hoogtepunten van het jaar. Classical NOW! organiseert het eerste festival dat geheel is gewijd aan zijn muziek. De festivalmusici spelen solostukken, duo’s en liederen. Samen met Filmhuis Den Haag vertonen we de première van de eerste documentaire over zijn leven en werk. Tijdens het componeren onderzoekt Shalygin het domein buiten de ratio. Daar vindt hij naar eigen zeggen waarheid en schoonheid, wat verstilde en serene noten oplevert, maar ook weerbarstige en geheimzinnige muziek.
Passe-partout 2 concerten € 55
Maya Fridman cello
Emmy Storms viool
Antonii Baryshevskyi piano
De solocycli van Maxim Shalygin worden in de pers geprezen om de “orkestrale rijkdom” en “indringende schoonheid.” Maya Fridmans vertolking van Canti d’inizio e fine is in de Volkskrant zelfs uitgeroepen tot muzikaal hoogtepunt van 2019. Zij vertolkt deze spraakmakende cyclus opnieuw. De violiste Emmy Storms speelt de veeleisende Letters to Anna, een “odyssee door de menselijke geest” met Symfonie voor viool solo als ondertitel. De pianist Antonii Barishevskyi zoekt de stilte op in de meditatieve Preludes. Shalygin schrijft graag cycli voor solo-instrumenten, liefst voor bevriende musici, die hij niet zelden voorbij het uiterste drijft.
Lees meer
Ekaterina Levental mezzosopraan
Daniel Rowland &
Emmy Storms viool
Lidy Blijdorp cello
Antonii Baryshevskyi piano
Vijf favoriete musici van Maxim Shalygin komen samen voor twee liederencycli en kamermuziek. Een afwisselend programma. Te beluisteren zijn intieme liederen op de grens van de stilte, maar ook duizelingwekkend virtuoze stukken. In het programma klinken hommages aan de Perzische dichter Omar Khayyam, aan Maurice Ravel en aan de pasgeboren dochter van de componist. Een centrale rol vervult de Oekraïense meesterpianist Antonii Barishevskyi, winnaar van prestigieuze concoursen.
Anastasiia Suprun-Zhyvodrova regie
Met Filmhuis Den Haag brengen we Raising Waves in première: een filmportret over Maxim Shalygin. De filmcrew volgde de componist naar Dniprodzerzhynsk. Het deprimerende uitzicht uit de flat waar hij opgroeide, wilde hij overwinnen met muziek. Als compositiestudent in Kyiv raakte hij gegrepen door de muziek van Louis Andriessen, wat hem aanspoorde tot een vervolgstudie in Den Haag. Hij is er blijven wonen en uitgegroeid tot een van de markantste componisten in ons land.
Dana Zemtsov altviool
Ze krijgt lof voor haar “machtige toon en meeslepende vertelkracht (NRC).” Dana Zemtsov is een van de boeiendste altviool-solisten van dit moment. Haar vertolkingen zijn briljant, vol vuur en leven, en profiteren van het donkere en rijke timbre van haar instrument. In haar soloprogramma zet zij Bach tegenover Paganini. Ook hommages aan Bach en Paganini van Vieuxtemps, Mikhail Kugel, Penderecki en Stravinsky passeren de revue.
Lidy Blijdorp cello
Twee Edisons won Lidy Blijdorp in 2020 met haar cd Journeyers: de Edison voor het Beste debuut en de Publieksprijs. “Zij sleept de luisteraar mee in zeer eigen, maximaal kleurrijke vertolkingen van werken van Kodály en Ravel” noteerde de jury. Classical NOW! presenteert haar eerste solorecital in Den Haag. Zij opent met Bachs Zesde cellosuite. De Hongaarse componist Zoltán Kodály schreef als hommage aan Bach zijn grandioze Sonate voor cello solo. Volgens Lidy Blijdorp “een treinreis door Hongarije, langs weidse landschappen en eeuwenoude dorpjes, met een variëteit aan Hongaarse volksmuziek en zigeunerklanken.”
Liza Ferschtman viool
“Een inspirerende ontdekkingsreis, een adembenemend avontuur.” In de kranten verschijnen vijf-sterren-recensies met superlatieven als Liza Ferschtman op één avond de complete sonates en partita’s van Bach speelt. Ruim twee uur sublieme muziek in een concert met twee pauzes. Liza Ferschtman vertolkt Bach zo meesterlijk dat je nooit het idee krijgt in een marathonconcert verzeild te zijn geraakt. Geen detail ontsnapt aan haar aandacht. Haar Bach zingt, spreekt en danst. Een belevenis.