Kaartjes: € 27,50
Musici
Gerrie de Vries sopraan
Ellen Corver piano
Slava Poprugin piano
Felicia van den End fluit
Jelmer de Moed klarinet
Ernestine Stoop harp
Niels Meliefste slagwerk
Jelantsje de Vries viool
René van Munster cello
Arie van Beek dirigent
Programma
György Kurtág 1926
Kroó
György in memoriam voor
cello (1998)
Uit Kurtágs cyclus Játékok
Szókratész búcsúja (Abschied des Sokrates), Hommage à Job
van Eck voor cello (1999-2000)
Merran's Dream voor piano (1998)
Consolation sereine - für Renee und die ganze Familie
Jonker voor piano (2004)
Johan van der Keuken in memoriam - Csalog Gábornak voor
piano
J.S. Bach: Das alte Jahr vergangen ist, BWV 614, Hommage
à Reinbert de Leeuw voor twee piano's (2010)
...tot ziens Jan... (hommage aan Jan van Vlijmen) voor
piano vierhanding
What is the word Op. 30B voor stem en piano (1991)
Hommage à Madeleine Margot voor piano en cello
(2025) Nederlandse première
Suite voor piano (1943)
Klaas de Vries 1944
Sonate (twee delen) voor piano (1961)
Solo voor altklarinet uit A King Riding
Hölderlin Liederen voor stem en piano
(1990-91/2025) Nederlandse première van de complete cyclus
Pianoconcert – versie voor piano, fluit, klarinet, harp,
slagwerk, viool en cello (1998 rev. 2003)
Dit concert is een coproductie met société Gavigniès, die de totstandkoming mogelijk heeft heeft gemaakt, en Dag in de Branding.
Klaas de Vries (80) en György Kurtág (99) hebben een gezamenlijk werkzaam leven van zo’n 140 jaar. Het is ontzagwekkend wat ze in die decennia bijeen hebben geschreven: divers, grensverleggend, diepgravend, beeldschoon en baanbrekend. In drie blokken brengt een keur aan gespecialiseerde musici een ode aan hun oeuvres.
De rode draad is Kurtágs band
met Nederland. Van 1997 tot 1999 woonde hij met zijn vrouw Martá twee jaar in
Amsterdam en heeft hij meerdere musici en zijn collega Klaas de Vries geïnspireerd
en beïnvloed. Het programma omvat een korte documentaire over zijn Nederlandse jaren, met filmbeelden uit 1998 en terugblikken van Nederlanders met wie hij samenwerkte. Tevens vindt de presentatie plaats van een nieuwe cd op het label ECM, die de impact documenteert van Kurtágs Nederlandse jaren.
Twee wereldpremières
Twee
wereldpremières staan op het programma: de voltooide versie van Klaas de Vries' Hölderlin Liederen en György Kurtágs Hommage à Madeleine Margot voor piano en cello – een
eerbetoon aan de pianist en weldoenster die met haar société Gavigniès zijn verblijf in Nederland mogelijk heeft gemaakt.
Een verpletterende monoloog
Het eerste deel begint met Kurtágs hommages aan Nederlandse musici en kunstenaars en wordt bekroond met
zijn verpletterende monoloog What is the word, in de versie voor stem en piano.
Hij toonzette een een van de laatste teksten die Samuel Beckett in 1988 schreef, nadat hij door een val halfzijdig verlamd was geraakt en nauwelijks meer uit zijn woorden kon komen. Kurtág componeerde het werk voor de zangeres en actrice Ildikó Monyók, die na een auto-ongeluk opnieuw moest leren spreken. Na haar overlijden achtte Kurtág geen enkele andere zangeres geschikt voor dit werk,
tot hij een opname hoorde van Gerrie de Vries. Dit aangrijpende werk over de worsteling met taal en
expressie is een van haar lijfstukken.
Het tweede deel combineert jeugdwerken van De Vries en Kurtág (uit respectievelijk 1961 en 1943, geschreven toen ze 17 en 16 waren) met hun twee premièrestukken.
In het derde deel klinkt het Pianoconcert dat De Vries in 1998 componeerde, in de gereviseerde versie met sextet uit 2003.