Zaterdag 15 april 2023, 21:00
Den Haag: Paleiskerk

Francis Poulenc: Een portret

La Voix Humaine Facetime

Reserveer kaarten

Kaartjes:  € 10 – € 27,50

Ekaterina Levental mezzosopraan
Yoram Ish Hurwitz piano (op band) 
Chris Koolmees regie

Programma

Francis Poulenc

La voix humaine
Een productie van LEKS Compagnie

Van telefoon naar webcam

Eenzaam in haar kamer voert een vrouw een videochat met haar ex, die de volgende dag gaat trouwen met een ander. Wanhopig doet zij een laatste poging om haar relatie te lijmen. Hij is zwak, hij liegt en zij weet dat. Onvermijdelijk koerst zij af op een definitieve breuk. Theatermaker Chris Koolmees vertaalde La Voix Humaine naar deze tijd. Hij laat in zijn versie van Jean Cocteaus beroemde theatermonoloog – door Francis Poulenc weergaloos verklankt – geen telefonerende vrouw op het toneel verschijnen, maar een webcamgirl. Een glansrol voor zangeres en performer Ekaterina Levental. 

Wij presenteerden deze voorstelling in 2020 in samenwerking met LEKS Compagnie en OPERA2DAY in de Koninklijke Schouwburg. “Wat geeft Levental er met haar gave mezzo, perfecte dictie en sterke présence indringend stem en gezicht aan” schreef de NRC. Nu brengen we deze productie van LEKS Compagnie naar de Paleiskerk, waar het publiek nog dichter op de huid van de hoofdpersoon kan zitten.

La Voix Humaine in de pers

“Regisseur Chris Koolmees actualiseerde de telefoonconversatie treffend tot een Facetimegesprek met slecht netwerk, wat de frustraties van de vrouw maar al te invoelbaar maakt. We zien Leventals expressieve gezicht uitvergroot op scherm, nu eens hysterisch getourmenteerd, dan weer gelift door vergeefse hoop. Die uitersten dragen de voorstelling, en wat geeft Levental er met haar gave mezzo, perfecte dictie en sterke présence indringend stem en gezicht aan.”
NRC ****

“Het scherm laat haar gezicht zien: vol vlekken make – up die ze verwijdert, maar die na het einde van de uitzichtloze conversatie weer terugkeren. Levental bracht haar verslag van wanhoop theatraal even indringend als vocaal; zij is een geweldige zangeres.”
Dagblad van het Noorden

“Ekaterina Levental embodied on stage the whole complex of qualities necessary for the performance of this complex part: the absolute disclosure of the possibilities and nuances of the sound of the voice, which allows to freely move between recitative episodes and full oases of sound, a phenomenal acting that provides self-sufficiency, physical and emotional endurance, which for the whole performance does not leave any musically or psychologically non-lived, “empty” second.”
Olga Stelmashevska