Woensdag 29 mei 2024, 20:15
Den Haag: Paleiskerk

etudes

Etudes-Tableaux

bestel kaarten

Kaartjes:  € 27,50

Nathalia Milstein piano

Programma

Jean-Philippe Rameau
Pièces de clavecin (selectie)
Gabriel Fauré 
Thème et variations opus 73
Claude Debussy 
Images boek 1
Sergej Rachmaninov 
Études-tableaux ​opus 39

Sprookjes en schilderijen

“Een van de grootste talenten van de nieuwe generatie (France Musique).” De pianiste Nathalia Milstein krijgt uitbundige lof en boekt successen op de grootste concertpodia. Zij opent ons tweeluik met piano-etudes met Rachmaninovs Etudes-Tableaux opus 39. Die etudes zijn geïnspireerd door sprookjes en schilderijen. Hoewel Rachmaninov zijn inspiratiebronnen heeft verzwegen, spreekt uit elk van de negen etudes een meeslepend eigen verhaal. De muziek stelt de pianist voor grote technische uitdagingen, maar vraagt vooral om een maximaal kleurenpalet en grote vertelkracht. Eigenschappen waarmee Nathalia Milstein excelleert. Haar eerdere uitvoeringen van Rachmaninovs meesterwerk maakten diepe indruk. 

Zij opent de avond met Franse pianowerken. Jean-Philippe Rameau's Pièces de clavecin zijn doordrenkt van de verfijnde smaak en contrapuntische finesse van Franse barokmuziek. Debussy bracht een hommage aan zijn bewonderde voorganger in zijn Images voor piano. Gabriel Fauré uitte zijn bewondering voor Rameau in zijn fraaie Thème et Variations opus 73.

De in Frankrijk geboren Nathalia Milstein, zus van de bekende violiste Maria Milstein, stamt uit een Russische muzikantenfamilie. Haar grootvader was de pianodocent van grootheden als Bella Davidovich en Elisabeth Leonskaja. Zelf leerde ze het vak van haar vader, van Nelson Goerner en van András Schiff. Sinds haar doorbraak na het winnen van de Dublin International Piano Competition in 2015 wordt ze steevast geroemd om haar “rondom gepolijste, karaktervolle spel”, zoals de Volkskrant noteerde.

Nathalia Milstein in de pers

“​​De vingers van Nathalia Milstein landen op de toetsen alsof ze luchtgeveerd zijn. Twee, drie seconden wacht de pianist, tot het geritsel in het Amsterdamse Muziekgebouw smoort. Ze speelt twee zachte akkoorden, paar tellen g-klein, paar tellen D-groot. Zo, in alle eenvoud, opent Claude Debussy zijn Sonate voor viool en piano. Na anderhalve les kan iedereen de klanken spelen, maar wie roept er, zoals Nathalia Milstein, een droomwereld mee op?” 
De Volkskrant (5 sterren)

“​​Kortom, laat Nathalia Milstein u met haar eminente spel betoveren. Ik vermoed dat u prompt door de knieën gaat.” 
CD-recensie op Opus Klassiek