Web Analytics

Agenda

Classical NOW! presenteert concerten en minifestivals, en maakt met pop-upconcerten ook ruimte voor spontane initiatieven. Voor meer dynamiek in het muziekleven. Lees onze nieuwsbrief als u niets wil missen.

Stuur mij de nieuwsbrief

pop-upconcert

Donderdag 25 november 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

Afscheid van een gagliano-viool

Joseph Puglia viool

Ellen Corver piano

 

Spiegelpaleis

De violist Joseph Puglia komt – samen met zijn vaste duo-partner Ellen Corver – naar de Paleiskerk om afscheid te nemen van zijn Italiaanse Gagliano-viool, waar hij na een bruikleen van vele jaren zijn laatste concerten op speelt. Hij koos een toepasselijk programma met stukken waarin afscheid en terugblik het thema vormen. Claude Debussy eerde in zijn vioolsonate, zijn laatste compositie, de Franse barokmeesters voor wie hij veel bewondering had. Klaas de Vries brengt in Spiegelpaleis een ode aan Schubert, wan wie tot slot de overrompelend virtuoze Fantasie klinkt, met een prachtige reeks variaties op het afscheidslied Sei mir gegrüsst.

Lees meer

op zoek naar de verloren tijd

Vrijdag 26 november 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

een hommage aan nikolai medtner

Ekaterina Levental mezzosopraan

Frank Peters piano

 

Doordrongen van schoonheid

Meer dan honderd wondermooie liederen liet de Rus Nikolai Medtner na. Mezzosopraan Ekaterina Levental en pianist Frank Peters kwamen op het lumineuze idee die als eerste compleet op te nemen. Het wordt een cyclus met vijf cd’s. Ze presenteren een selectie uit Medtners liederen, die in zijn tijd vaak klonken in de salons van liefhebbers met verfijnde smaak. Gedichten van Poesjkin en Goethe passeren de revue. Erik Voermans schreef in Het Parool: “Met hun hart en ziel zit het helemaal goed. De manier en het niveau waarop Levental en Peters Medtners boodschap overbrengen, maken grote indruk.”

Lees meer

op zoek naar de verloren tijd

Zaterdag 27 november 2021, 15:00

Den Haag: Paleiskerk

liebeslieder-walzer

Damask Vocal Quartet

Katharine Dain sopraan

Marine Fribourg mezzosopraan

Guy Cutting tenor

Drew Santini bas

Flore Merlin piano

Anne le Bozec piano

 

De ultieme salonmuziek

Vier zangers, twee pianisten quatre-mains aan de piano. In de 19e eeuw een ideale bezetting voor muziek in de huiselijke kring. Schubert, Schumann en Brahms schreven er meesterwerken voor. De zangers van Damask tillen deze huismuziek naar een niveau op eenzame hoogte. Hun debuut-cd O schöne Nacht werd in 2019 bekroond met de prestigieuze Choc Award. Brahms componeerde met zijn Liebes­lieder-Walzer een verkapte liefdesverklaring aan Clara Schumann. Ook nu leven componisten zich nog uit in vocale kwartetten, zoals John Corigliano en Zachary Wadsworth, die de Liebesl­ieder-Walzer actualiseerde.

Lees meer

op zoek naar de verloren tijd

Zaterdag 27 november 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

wenen rond 1900

Brackman Pianotrio

Tim Brackman viool

Kalle de Bie cello

Rik Kuppen piano

 

In Wenen gebeurde het

Het aanstormende Brackman Pianotrio uit Den Haag dompelt ons onder in het Weense muziekleven rond 1900. Daar gebeurde het. Arnold Schönberg componeerde eerst laatromantische meestwerken, zoals Verklärte Nacht. Daarna liet hij de tonaliteit los. Hij inspireerde Anton Webern tot verbijsterend orginele miniaturen, zoals zijn Vier Stücke voor viool en piano. In dezelfde tijd boekte de violist Fritz Kreisler succes met zijn onweerstaanbare miniaturen: salonmuziek in de beste zin van het woord. Ook anderen bleven de laat-romantiek trouw, zoals Zemlinsky in zijn overrompelend mooie pianotrio, en de gelukkig herontdekte Joseph Marx.

Lees meer

op zoek naar de verloren tijd

Zondag 28 november 2021, 15:00

Den Haag: Paleiskerk

la belle époque

Volkmann Trio

Coraline Groen viool

Jobine Siekman cello

Valentina Tóth piano

 

IJzersterke pianotrio’s met theatrale context

Componerende vrouwen konden hun werken in de negentiende en vroeg-twintigste eeuw vaker in salons presenteren dan in de concertzaal. Veel van hun composities zijn vergeten geraakt. Gelukkig worden ze herontdekt.  De musici van het Volkmann Trio breken een lans voor piano­trio’s van drie Franse componistes. Cécile Chaminade en Germaine Tailleferre kregen in hun tijd nog enige aandacht. Mel Bonis, door César Franck bewonderd, leidde een schaduwbestaan, waarin zij toch veel componeerde. ­Valentina Tóth, ook als actrice actief. geeft met zelfgeschreven teksten de ijzersterke piano­trio’s een theatrale context, die ons terugbrengt naar Parijs tijdens het belle époque.

Lees meer

op zoek naar de verloren tijd

Zondag 28 november 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

voor wie heimelijk luistert

Nikola Meeuwsen piano

 

Twee overrompelende meesterwerken

Nikola Meeuwsen staat als opkomende pianist volop in de schijnwerpers: op tv, in festivals en onlangs bij het Residentie Orkest als solist in Clara Schumanns pianoconcert. Voor dit solorecital in zijn thuisstad Den Haag combineert hij twee meesterwerken: de overrompelende Fantasie die Robert Schumann in 1836 opdroeg aan Franz Liszt – met “voor wie heimelijk luistert” als motto – en de titanische Sonate in b-klein waarmee Liszt Schumann bedankte. Deze werken klinken vaak in een grote zaal waar je een huizenblok van de piano verwijderd zit. Maar in de 19e eeuw was de salon voor deze stukken de aangewezen plek. U beluistert dit repertoire vlakbij de pianist.

Lees meer

kerst met messiaen

Vrijdag 17 december 2021, 20:00

Den Haag: Kloosterkerk

dromen als messiaen

Geerten van de Wetering orgel

Marcel Wierckx videoprojecties

Johan Luijmes visuele vormgeving

 

Een hallucinerende totaalervaring

In het openingsconcert van ons festival Kerst met Messiaen speelt de organist Geerten van de Wetering  de indrukwekkende orgelcyclus La Nativité du Seigneur. Messiaen bezat de gave van synesthesie: bij elke samenklank zag hij een bijpassende kleur. Het kleurenspectrum van zijn muziek komt tot leven met videoprojecties op het orgel waarvoor Marcel Wierckx een ingenieuze video-installatie bouwde. Een hallucinerende totaalervaring, in klank en beeld. In de monumentale Kloosterkerk.

Lees meer

kerst met messiaen

Zaterdag 18 december 2021, 15:00

Den Haag: Elandstraatkerk

livre du saint-sacrement

Bert den Hertog orgel

 

Devotie, mystiek, duisternis en opstanding

Devotie, mystiek, duisternis, opstanding en extase. Met deze motieven maakte Olivier Messiaen van zijn laatste cyclus Livre du Saint-Sacrement een monument in de orgel­literatuur. Het spelen van deze rijkgeschakeerde muziek vraagt van een organist het afleggen van een meesterproef. Bert den Hertog gaat die uitdaging aan op het orgel van de Elandstraatkerk, waarvan hij de vaste bespeler is. Het is een grandioos instrument waarop de klankpracht en kleurenrijkdom van Messiaens muziek optimaal tot hun recht komen.

Lees meer

kerst met messiaen

Dinsdag 21 december 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

regards sur l’infini

Katharine Dain sopraan

Sam Armstrong piano

 

“Pure Schoonheid”

De “prachtsopraan (Het Parool)” Katharine Dain nam in 2020 “een schitterend album” (NRC) op met Messiaens overweldigend mooie liedcyclus Poèmes pour Mi: een half uur “extatische pianistiek, stratosferische uithalen, zwoele verzuchtingen en pure schoonheid (NRC).” Het alom bejubelde programma was slechts één keer live te horen. Een reden om ons festival Kerst met Messiaen uit te breiden met dit recital als extra concert. Messiaens cyclus klinkt in combinatie met liederen van Henri Dutillieux en Kaaija Saariaho, voor wie Messiaen een inspiratiebron was. Op het programma staan ook twee wondermooie liederen van Claire Delbos: Messiaens eerste echtgenote, aan wie hij zijn magistrale cyclus opdroeg als liefdesverklaring.

Lees meer

kerst met messiaen

Woensdag 22 december 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

quatuor pour la fin du temps

Jelmer de Moed klarinet

Tim Brackman viool

Pieter de Koe cello

Rik Kuppen piano

 

Met stomheid geslagen

In 1940 viel de 32-jarige Messiaen als hospitaalsoldaat in handen van de Duitsers. Een vol jaar bracht hij door in het Poolse kamp Stalag VIII-A. Daar ontmoette hij een klarinettist, violist en cellist en componeerde hij zijn onsterfelijk geworden Quatuor pour la fin du temps. De apocalyptische poëzie van de apostel Johannes inspireerde hem tot een meesterwerk met visioenen van regenbogen, engelen, een ravijn met vogels en een verstild slotdeel waarna het publiek meestal minutenlang met stomheid is geslagen. Ook Galina Oestvolskaja schreef spirituele kamermuziek, waarin zij net als Messiaen een geheel eigen stijl vond. Uit haar indrukwekkende Klarinettrio uit 1949 spreekt een sterke geestverwantschap.

Lees meer

kerst met messiaen

Donderdag 23 december 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

vingt regards sur l’enfant-Jésus

Ralph van Raat piano

 

Een immense tour de force

Met zijn Vingt Regards sur l’Enfant Jésus schreef Olivier Messiaen een verpletterend meesterwerk, een twintigdelige cyclus van maar liefst twee uur. De muziek vraagt van de pianist het uiterste: van fluisterzachte akkoorden vol mysterie tot overweldigende extase waarin de fortissimo’s de vleugel omtoveren tot een klankkathedraal. Slechts een handjevol pianisten waagt zich aan deze immense tour de force. Ralph van Raat heeft het stuk al vele jaren op zijn repertoire en maakt van elk recital met de Vingt Regards een onvergetelijke ervaring.

Lees meer

Eerder dit seizoen

rondom sjostakovitsj

Zondag 17 oktober 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

zes adagio’s

Daniel Rowland viool

Tijmen Huisingh viool

Joël Waterman altviool

Maja Bogdanović cello

 

Een diepe affiniteit

Weinig musici hebben zo’n diepe affiniteit met Sjostakovitsj als de violist Daniel Rowland.  Hij stelt voor het slotconcert van ons vijfdaagse festival een kwartet samen met bevriende musici. Ze spelen een van Sjostakovitsj’ indringendste stukken: het Vijftiende strijkkwartet uit 1974. In zes verstilde, bij vlagen spookachtige adagio’s, komen een serenade, treurmars, nocturne en elegie voorbij.  Het kwartet klinkt naast het lyrische Vierde strijkkwartet met Joodse thema’s en het eendelige Dertiende strijkkwartet, een van Sjostakovitsj’ spannendste en vooruitstrevendste stukken.­

Lees meer

rondom sjostakovitsj

Zondag 17 oktober 2021, 15:00

Den Haag: Paleiskerk

een pianotrio als in memoriam

Ekaterina Levental mezzosopraan

Frank Peters piano

Daniel Rowland viool

Maja Bogdanović cello

Anna Fedorova piano

 

Een verhitte discussie

Sjostakovitsj maakte van zijn Tweede piano­trio een in memoriam voor zijn goede vriend Ivan Sollertinsky, die in 1944 stierf in Novosibirsk. Het is eerder een persoonlijke saluut, dan een uitlaatklep voor de verschrikkingen van de oorlog. Het furieuze scherzo portreteert geen wapengekletter, zoals vaak wordt geopperd, maar een verhitte discussie tussen de twee vrienden. Joodse thema’s spelen een prominente rol in het trio, dat met de Joodse liederen van Mieczysław Weinberg een prachtige combinatie vormt. ­

Lees meer

rondom sjostakovitsj

Zaterdag 16 oktober 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

Britten en sjostakovitsj

Ekaterina Levental mezzosopraan

Jacobien Rozemond viool

Doris Hochscheid cello

Frans van Ruth piano

 

Een hechte vriendschap

Sjostakovitsj was hecht bevriend met Benjamin Britten, die hij had leren kennen dankzij de cellist Mstislav Rostropovitsj, die prominente componisten strikte voor nieuw cellorepertoire. Britten voltooide in 1961 zijn Cellosonate voor Rostropovitsj. Zes jaar later componeerde Sjostakovitsj voor de cellist zijn Suite op gedichten van Alexander Blok, voor sopraan en pianotrio. Ekaterina Levental komt samen met Doris Hochscheid en Frans van Ruth, in de Volkskrant geprezen om het “grote elan” en de “onvoorwaardelijke inzet” in hun spel.

Lees meer

rondom sjostakovitsj

Zaterdag 16 oktober 2021, 15:00

Den Haag: Paleiskerk

muzikale dagboeken

Animato Kwartet

 

Schoonheid overwint

Zijn strijkkwartetten zag Sjostakovitsj als muzikale dagboeken. Hij schreef zijn Eerste kwartet in 1938, kort nadat hij bij Stalin in ongenade was gevallen. Het kwartet is geen politiek commentaar, maar een terugblik op zijn kindertijd. Het Derde kwartet uit 1946 beschouwde Sjostakovitsj als een van zijn beste stukken: een ode aan de schoonheid die altijd overwint. Zijn Zevende kwartet schreef hij als in memoriam aan zijn eerste vrouw, die jong stierf. Het Haagse Animato Kwartet is stevig in opmars. De jury van Dutch Classical Talent noteerde: “Vier topspelers met een bruisende energie, ze pakken je in vanaf de eerste noot!”

Lees meer

rondom sjostakovitsj

Vrijdag 15 oktober 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

wintersonate

Dana Zemtsov altviool

Anna Fedorova piano

 

Een sonate als roman

De Altvioolsonate is Sjostakovitsj’ zwanenzang, vormgegeven als een roman, vol met citaten uit eerder werk. Sjostakovitsj componeerde dit laatste werk nadat zijn vriend Grigori Frid hem diens altvioolsonate had voorgespeeld. Dit eigenzinnige stuk klinkt in combinatie met de sonate waarvoor het een vonk van inspiratie was. Het slotadagio van zijn sonate baseerde Sjostakovitsj op Beethovens Mondschein-Sonate voor piano solo, die ook op het programma staat. De altvioliste Dana Zemtsov deelt het podium met haar vaste duopartner: de geliefde concertpianiste Anna Fedorova.

Lees meer

rondom sjostakovitsj

Vrijdag 15 oktober 2021, 17:00

Den Haag: Paleiskerk

bach als inspiratiebron

Nikola Meeuwsen piano

 

Wars van uiterlijk vertoon

In 1943 schreef Sjostakovitsj een van zijn meest lucide stukken: de Tweede pianosonate. Dusdanig wars van uiterlijk vertoon, dat vrijwel geen pianist het stuk speelt. Volkomen ten onrechte volgens de jonge Haagse pianist Nikola Meeuwsen, door de NRC getipt als een van de grootste jonge muziektalenten in ons land. In de sonate hoor je terug dat Bach voor Sjostakovitsj een belangrijke inspiratiebron was. Hij speelde graag Bachs dansante suites en partita’s die een duidelijk stempel hebben gezet op de heldere textuur en de vitale ritmische drive. Nikola Meeuwsen besluit zijn recital met Bachs rijke en overrompelend diepzinnige Zesde partita.

Lees meer

rondom sjostakovitsj

Donderdag 14 oktober 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

fratres

Pieter van Loenen viool

Tobias Borsboom piano

 

Klezmer en Bach in Sjostakovitsj’ vioolsonate

Voor hun cd-debuut The Silence Between kregen de violist Pieter van Loenen en de pianist Tobias Borsboom  jubelende recensies. De twee Haagse musici spelen de Vioolsonate die Sjostakovitsj in 1968 schreef. In dit rijkgeschakeerde stuk klinkt Joodse klezmer door, maar ook een hommage aan Bach. Igor Stravinsky kon in 1962 na tientallen jaren zijn geboorteland  terugzien. Jeugdherinneringen aan het Mariinsky Theater, waar zijn vader zong, haalde Stravinsky op in Le Baiser de la fée. Dit ballet vatte hij samen in een sprankelend divertimento. In 1977 schreef Arvo Pärt Fratres, een van zijn beste werken.

Lees meer

rondom sjostakovitsj

Woensdag 13 oktober 2021, 20:15

Den Haag: Paleiskerk

gevangen in de formule

Ensemble De Formule:

Laura Lunansky viool

Floor Le Coultre viool

Sofie van der Schalie altviool

Rogier Tamminga altviool

Rik Kuppen piano

 

Dubbele bodems

Sjostakovitsj ontving  in 1941 de Stalin-prijs voor zijn populaire Pianokwintet. Een dubieuze eer. Hoe kon dit stuk in de smaak vallen van de machthebbers, die eerder werk hadden bestempeld als “chaos in plaats van muziek”. In de theatrale voorstelling Gevangen in de Formule gaan de musici van ensemble De Formule en regisseur Kenza Koutchoukali op zoek naar het verborgen drama en de dubbele bodems in de muziek van Sjostakovitsj. Zij vragen zich ook af hoe vrij wij in onze tijd zijn om ons eigen verhaal te vertellen.

Lees meer

pop-upconcert

Zondag 26 september 2021, 15:00

Den Haag: Paleiskerk

i dream of …

Anastasia Kozlova violin

Eva Tebbe harp

 

Even verdwijnen naar een andere tijd en plaats

“Briljant. Een aaneenschakeling van verrukkingen … Samenspel tot in de perfectie, met fraai gearticuleerde melodieën.” We zijn het eens met het Algemeen Dagblad en hebben de violiste Anastasia Kozlova en de harpiste Eva Tebbe uitgenodigd voor een kleurrijk duorecital in de Paleiskerk. Ze kozen als thema een verlangen dat ons allemaal wel eens overvalt: de wens om de realiteit te ontvluchten en voor even te verdwijnen naar een andere tijd en plaats.

Lees meer

pop-upconcert

Zaterdag 28 augustus 2021, 19:30

Den Haag: Paleiskerk

130 Jaar van gogh

Trio Basilova | Fridman | Napolov
Helena Basilova
piano

Maya Fridman cello

Konstantyn Napolov slagwerk

 

Naar het middelpunt van de aarde

Met hun onalledaagse ensemble openen ze nieuwe klankwerelden. Konstantyn Napolov, Helena Basilova en Maya Fridman spelen slagwerk, piano en cello. Ze musiceren zo hecht samen dat componisten graag voor hen schrijven. Voor het Van Gogh Jaar 2020 lieten twee componisten zich inspireren door het trio en door Van Gogh: de Amerikaanse Molly Joyce vond inspiratie bij het iconische schilderij Korenveld met  kraaien, de Venezolaan Martin Francisco Mayo bij de briefwisseling tussen de schilder en zijn broer Theo. Jules Verne schreef in Van Goghs tijd zijn roman Reis naar het middelpunt van de aarde. Het was een bestseller. Ook Aart Strootman daalt af naar de aardkern: in Obscure Atlas СГ-3, een pakkende muzikale reis.

Lees meer

pop-upconcert

Zaterdag 28 augustus 2021, 15:00

Den Haag: Paleiskerk

reflections

Ralph van Raat piano

Anastasia Kozlova viool

Konstantyn Napolov slagwerk

 

De tijd komt tot stilstand

Drie bevlogen musici ontmoeten elkaar in een programma rond tijd en tijdloosheid. In de hemel waar de voortrazende tijd tot stilstand komt, beieren klokken. Ze weerklinken in The Bells of Saint-Clement’s van Jan-Peter de Graaff. Met hypnotische herhalingen laat Arvo Pärt ook in Fratres de tijd stilstaan. Een meesterwerk is Varied Trio van Lou Harrison, waarin hij tijden en culturen doorkruist van Indonesische gamelan tot schilderkunst uit de rococo. In zijn Vierde vioolsonate haalt Charles Ives jeugdherinneringen op, aan de kerkdienst waarin geluiden van buiten binnendringen en de luidste zangers verkeerde noten inzetten.

Lees meer

Zo 22 augustus 2021, 21:30  uur

Den Haag: Paleiskerk (volle maan)

Pierrot lunaire 2.01

Ekaterina Levental mezzosopraan

Ensemble Nomad tape

Chris Koolmees regie

 

Soloperformance bij volle maan

Een indrukwekkende tour de force … een gave mezzo, perfecte dictie en sterke présence.” Vier sterren zette de NRC boven de jubelende recensie van La Voix Humaine en Quarantaine met Ekaterina Levental. Deze voorstelling presenteerden we in juli 2020, samen met OPERA2DAY en LEKS Compagnie in de Koninklijke Schouwburg. Pierrot Lunaire 2.01 is niet minder indrukwekkend muziektheater, met filmprojecties. Te zien na zonsondergang bij volle maan. Het best denkbare moment voor Pierrot Lunaire van Arnold Schönberg.

Lees meer

pop-upconcert

Maandag 12 juli 2021, 19:30

Den Haag: Nieuwe Kerk

beethovens pianoconcerten
als kamermuziek

Hanna Shybayeva piano

Animato Kwartet

Bas Vliegenthart contrabas

 

De concertzaal in de huiskamer

De pianiste Hanna Shybayeva maakt furore met cd’s en live-optredens waarin zij pianoconcerten presenteert in kamermuziekversies. Zij hoeft niet op te boksen tegen een groot orkest. Als luisteraar ontdek je nieuwe details. De muziek krijgt een intiemere zeggingskracht. Voor het befaamde label Naxos neemt Hanna alle pianoconcerten van Beethoven op in bewerkingen met strijkkwartet en contrabas. De eerste cd’s zijn in de pers enthousiast ontvangen. Zij bekroont haar cyclus met Beethovens Tweede en Vijfde pianoconcert.

Lees meer

pop-upconcert

Vrijdag 2 juli 2021, 19:30 & 21:30

Den Haag: Paleiskerk

Maxim shalygins slagwerkmarathon

Daniel Rowland viool
Shapeshift Ensemble:
Konstantyn Napolov
slagwerk

Christian Smith slagwerk

Ryoko Imai slagwerk
Mervyn Groot slagwerk

Ricardo Oliveira slagwerk

Maxim Shalygin dirigent

 

Een hallucinant rijk kleurenpalet

Een enorme batterij slagwerk – 114 instrumenten – verschijnt op het podium voor vijf grandioze slagwerkstukken van Maxim Shalygin. Deze Hagenaar uit Kiev is uitgegroeid tot een van de markantste componisten in ons land. Zijn werk is op prominente festivals te horen en oogst jubelende recensies. Hoogtepunt is het Vioolconcert. Vijf slagwerkers creëren een hallucinant rijk kleurenpalet. Ze begeleiden de  lyrische solopartij, waar niemand minder dan Daniel Rowland voor naar de Paleiskerk komt.

Lees meer

Nieuwjaarsfestival
Classical NOW! & het Stiftfestival in Studio 150

Zo 3 januari 2021, 19:00 (livestream)

Amsterdam: Studio 150 (Bethlehemkerk)

verklärte nacht

Daniel Rowland viool

Tijmen Huisingh viool

Floor Le Coultre viool

Dana Zemtsov altviool
Vladimir Mendelssohn altviool

Maja Bogdanović cello

Anna Fedorova piano

Natacha Kudritskaya piano

 

Surrealistische nachtvisioenen

De festivalmusici spelen nachtmuziek bij kaarslicht. Bij Debussy klinkt serene rust. Surrealistische nachtvisioenen, inclusief poltergeist, flitsen voorbij in Ravels Gaspard de la nuit: een iconische pianocyclus. Schönbergs Verklärte Nacht voor strijksextet is gebaseerd op een gedicht van Richard Dehmel. Twee geliefden wandelen door de met maanlicht overgoten nacht. Zij verwacht een kind van een ander en biecht het op. Hij vergeeft het haar. Schönberg verklankte het onvergetelijk.

Lees meer

Nieuwjaarsfestival
Classical NOW! & het Stiftfestival in Studio 150

Zo 3 januari 2021, 14:30 (livestream)

Amsterdam: Studio 150 (Bethlehemkerk)

the french connection

Daniel Rowland viool

Floor Le Coultre viool
Vladimir Mendelssohn altviool

Maja Bogdanović cello

Nicky Schwartz contrabas

Anna Fedorova piano

Boris Fedorov piano

Natacha Kudritskaya piano

Nikola Meeuwsen piano

 

Overstromende passie

Opnieuw spelen de festivalmusici een meesterwerk van César Franck: zijn pianokwintet. Het stuk stroomt over van passie. Voor de toehoorders bij de première was het duidelijk. Franck had zijn hart verpand aan een nieuwe maîtresse. De geruchten bleken waar. 20 Jaar later schreef Ravel Le Tombeau de Couperin, een in memoriam voor zes in de Grote Oorlog gesneuvelde vrienden. Serene en lucide muziek als toevluchtsoord in een turbulente tijd. De Oekraïense componist Boris Fedorov brengt in twee stukken voor piano en contrabas een hommage aan Chopin en aan Franse muziek.

Lees meer

Nieuwjaarsfestival
Classical NOW! & het Stiftfestival in Studio 150

Za 2 januari 2021, 19:00 (livestream)

Amsterdam: Studio 150 (Bethlehemkerk)

Hommage aan césar franck

Daniel Rowland viool

Floor Le Coultre viool

Dana Zemtsov altviool

Maja Bogdanović cello

Pau Codina cello

Nicky Schwartz contrabas

Anna Fedorova piano

 

De mooiste vioolsonate ooit

De mooiste vioolsonate ooit. Volgens velen zette César Franck die op papier. Aan het eind van zijn leven, op de toppen van zijn kunnen, schreef hij dat uitgebalanceerde meesterwerk. Minder bekend is dat hij rond zijn twintigste stukken componeerde die overrompelen door hun gedurfde originaliteit. In 1845 voltooide hij een Sextet voor piano en strijkers. Een stuk dat met niets uit die tijd te vergelijken valt. Minimal music avant la lettre.

Lees meer

Nieuwjaarsfestival
Classical NOW! & het Stiftfestival in Studio 150

Za 2 januari 2021, 14:30 (livestream)

Amsterdam: Studio 150 (Bethlehemkerk)

la plus que lente:
een poëtische matinee

Daniel Rowland viool

Tijmen Huisingh viool

Floor Le Coultre viool

Dana Zemtsov altviool
Joël Waterman altviool

Maja Bogdanović cello

Pau Codina cello

Nicky Schwartz contrabas

Anna Fedorova piano

Natacha Kudritskaya piano

 

Parijse smeltkroes in exclusieve salon

Parijs was rond 1900 de stad van de salons. Kunstminnende Parijzenaars kwamen graag samen voor muziek en poëzie. Liefst in select gezelschap. Wij mogen maar 30 concertbezoekers ontvangen en maken van de nood een deugd met deze exclusieve salon. We richten onze schijnwerpers natuurlijk op Parijs. Een matinee met korte stukken van Debussy, Satie, Enescu, Ravel, Lili Boulanger en Chausson, die zich lieten inspireren door blues, zigeunermuziek, flamenco, Cubaanse habanera en Argentijnse tango. Een kleurrijke smeltkroes, net als het Parijs van toen. Ook gedichten staan op het programma, door de musici voorgedragen.

Lees meer

Nieuwjaarsfestival
Classical NOW! & het Stiftfestival in Studio 150

Vrij 1 januari 2021, 21:30 (livestream)

Amsterdam: Studio 150 (Bethlehemkerk)

Beethoven goes freejazz

Anna Fedorova piano

Natacha Kudritskaya piano

Fabian Fiorini piano

Nicky Schwartz contrabas

 

Beethovens boogie-woogie

Het is in Beethovens laatste pianosonate een verbijsterend moment. In het slotdeel van zijn opus 111 springt hij een minuut lang een eeuw in de tijd vooruit. De sonate breekt uit zijn klassieke stramien en wordt swingende boogie-woogie. Voor de Belgische jazzpianist Fabian Fiorini een aanleiding om Anna Fedorova en Natacha Kudritskaya uit te dagen samen met hem van twee Beethoven-sonates freejazz te maken: voor twee piano’s. Contrabassist Nicky Schwartz nodigt Amsterdamse jazzmusici uit voor de spetterende jamsessie na afloop.

Lees meer

Nieuwjaarsfestival
Classical NOW! & het Stiftfestival in Studio 150

Vrij 1 januari 2021, 19:00 (livestream)

Amsterdam: Studio 150
(Bethlehemkerk)

Beethovens liefdesbrieven

Daniel Rowland viool

Tijmen Huisingh viool
Joël Waterman altviool

Dana Zemtsov altviool

Maja Bogdanović cello
Pau Codina cello

Natacha Kudritskaya piano

Anna Fedorova voordracht uit Tolstois Kreutzersonate

 

Liefde volgens Beethoven

Beethoven richtte aan zijn “onsterfelijke geliefdes” liefdesverklaringen in muziek en in brieven, waar de musici delen uit voorlezen. Het hielp hem niet verder. Een huwelijksaanzoek aan Therese Malfatti mislukte. In zijn Quartetto serioso blies hij stoom af. Zijn liefde voor de mensheid verklaarde Beethoven in zijn Negende symfonie, en in de cavatina van zijn strijkkwartet, opus 130. Een opname van dat kwartetdeel ligt aan boord van de Voyager II, die in 2018 ons zonnestelsel heeft verlaten. Een muzikale groet aan de buitenaardse wezens die de ruimtesonde mogelijk ooit inspecteren. Beethovens iconische Kreutzersonate klinkt naast een voorgelezen fragment uit Tolstois gelijknamige novelle over liefde en waanzin.

Lees meer

Nieuwjaarsfestival
Classical NOW! & het Stiftfestival in Studio 150

Vrij 1 januari 2021, 14:30 (live-stream)

Amsterdam: Studio 150 (Bethlehemkerk)

weens nieuwjaar

Daniel Rowland viool

Tijmen Huisingh viool

Dana Zemtsov altviool
Joël Waterman altviool

Maja Bogdanović cello

Pau Codina cello

Nicky Schwartz contrabas

Anna Fedorova piano

Natacha Kudritskaya piano

 

Legaal vuurwerk
We steken muzikaal vuurwerk af – volkomen legaal – in een wervelend Weens nieuwjaarsconcert. Net als de Wiener Philharmoniker gaan we live. De webcasts van ons festival zijn wereldwijd te zien, van Alaska tot Nieuw Zeeland. We openen feestelijk met een tijdreis door Wenen als muziekstad: van Schuberts sprankelende Forellenkwintet, met walsen van Strauss als tussenstation, naar het Pianokwintet van Korngold. Met dit laatromantische meesterwerk verklaarde hij Luzi Sonnenthal de liefde. Het hielp. Kort na de première noteerde zij in haar paspoort Korngolds naam.

Lees meer

Do 2 en vrij 3 juli 2020, 19:30

Den Haag: Koninklijke Schouwburg

La Voix Humaine en Quarantaine

Ekaterina Levental mezzosopraan

Yoram Ish-Hurwitz piano (tape)

Chris Koolmees regie

 

Een facetime-versie van Francis Poulencs ‘La voix humaine

Een coproductie met LEKS Compagnie en OPERA2DAY

Lees meer

Zo 10 mei 2020, 14:30 (livestream)

Schiedam: Westvestkerk (webcast)

Een hommage aan Nikolai Medtner

Ekaterina Levental mezzosopraan

Frank Peters piano

 

Liederen van Nikolai Medtner

Presentatie van de eerste cd in een vijfdelige cyclus met alle liederen van de Russische componist Nikolai Medtner.

Lees meer

Classical NOW!

Festivals

(Pop-up)concerten

Muziektheater

Postadres

Classical NOW!

Arnhemsestraat 62

2587 SW  Den Haag

Sponsors en subsidiënten