Concerten

Woensdag 15 februari 20:15 | Den Haag – Nieuwe Kerk

Forellenkwintet: Openingsconcert

> Koop kaarten

€ 28 | € 10 (< 27 jaar)

 

 

Musici

Anna Fedorova piano | Marc Daniel van Biemen viool

Jeroen Woudstra altviool | Benedict Kloeckner cello

Nicholas Schwartz contrabas | Nikola Meeuwsen piano

 

Franz Schubert

Arpeggione Sonate | Forellenkwintet

Schubert/Liszt Liederen | Schubert/Brahms Ländler

 

Een zomervakantie in de Alpen inspireerde Schubert tot zijn zonovergoten Forellenkwintet. Met dit meesterwerk openen we feestelijk de eerste editie van Classical Now! De pianiste Anna Fedo­rova neemt de briljante Duitse cellist Benedict Kloeckner mee en drie topmusici uit het Concert­gebouworkest. De ster van Anna Fedorova rijst snel. Zij maakte onlangs haar debuut bij zowel het Hong Kong Philharmonic als het Royal Philharmonic Orchestra in Londen. Op Youtube bekeken ruim tien miljoen fans haar opname van Rachmani­novs Tweede pianoconcert uit het Concertgebouw. Nikola Meeuwsen – een boeiend nieuw pianotalent – speelt hommages aan Schubert van Liszt en Brahms (Ländler voor pianoduo, met Anna Fedorova).

Anna Fedorova

‘Zij raakt het hart met roerend spel (Trouw)’

Benedict Kloeckner

‘Remarkable, really remarkable, perfect playing! (Daniel Barenboim).’

Nicholas Schwartz

’Intelligent, colourful, poetic (Richard Young, Vermeer Quartet).’

> Koop kaarten

Uitverkocht

Donderdag 16 februari 20:15 | Den Haag – Sociëteit de Vereeniging

Winterreise

Musici

Peter Gijsbertsen tenor

Reinild Mees piano

 

Franz Schubert

Winterreise

 

Peter Gijsbertsen was in 2012 drievoudig winnaar van het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch. Ook in het buitenland valt zijn gedreven vertolkingskunst op. Een recente cd van hem werd door de Britse krant The Guardian getipt als een van de tien beste klassieke albums van 2016. Hij komt naar Sociëteit de Vereeniging met de gerenommeerde liedpianiste Reinild Mees. Ze vertolken Schuberts Winterreise. In deze beroemde cyclus doolt de hoofdpersoon na een mislukte liefde door een winterlandschap. In 24 liederen tussen hoop en ­wanhoop raakt hij steeds meer in zichzelf gekeerd.

 

De Vereeniging is een schitterend negentiende-eeuws stadsmonument, het soort sociëteitsgebouw waar Schubert in Wenen zijn Schubertiades gaf en optrad met bevriende zangers. De ideale ambiance voor Winterreise.

Peter Gijsbertsen

‘A radiant performance …

a superb tenor (The Guardian)’

Reinild Mees

‘Perfect, zij zingt op de piano met veel kleuren (NRC).’

Vrijdag 17 februari 20:15 | Den Haag – Sociëteit de Vereeniging

Der Tod und das Mädchen – It Takes Two to Tango

> Koop kaarten

Uitverkocht

Musici

Matangi Kwartet

Santiago Cimadevilla bandoneon

 

Franz Schubert

Strijkkwartet nr. 14, ‘Der Tod und das ­Mädchen’

Astor Piazzolla

Five Tango Sensations

 

De violist Gidon Kremer noemde Astor Piazzolla en ­Schubert verwante zielen. Beiden waren volgens Kremer rusteloze zoekers die muziek vol passie schreven, waar een diepe melancholie achter schuil kan gaan. Het Matangi Kwartet speelt Schuberts strijkkwartet Der Tod und das Mädchen: de dood verleidt een meisje om mee te gaan naar de andere wereld. Daarna schuift de bandoneonist Santiago Cimadevilla aan voor de Five Tango ­Sensations van Piazzolla. De tangolegende componeerde het voor zichzelf en het Kronos Quartet. Het is een van zijn beste werken.

 

Dit programma sluit naadloos aan bij Roman Polanski’s film Death and the Maiden, die Classical Now! op zaterdagavond 11 februari vertoont in het Nutshuis.

Matangi Kwartet

‘Prachtige diepe klank, perfect samenspel (Klassieke Zaken)’

Santiago Cimadevilla

‘I could swear it was Piazzolla himself playing (Tango News).’

> Koop kaarten

Uitverkocht

Zaterdag 18 februari 19:30 | Den Haag – Nieuwe Kerk

Schubert Revisited: Tijdreis naar Wenen in 1828

Musici

Quatuor Van Kuijk

Tobias Berndt bariton | Peter Nilsson piano | Vier hoornisten

Ishay Shaer piano | Liza Ferschtman viool | Quirine Viersen cello

Nederlands Kamerkoor

 

Franz Schubert

Strijkkwartet nr. 15, eerste deel: Allegro moderato | Acht liederen: Fischerweise, Der Kreuzzug, Fragment aus dem Aeschylus, Auf dem Strom, Die Sterne, Ständchen, Die Allmacht | Pianotrio nr. 2 in Es-groot, D. 929 | Liederen voor vocaal ensemble die door de nacht zijn geïnspireerd: Nachtgesang im Walde, Grab und Mond, Nachthelle, Sehnsucht, Der Gondelfahrer, Die Nacht, Der Geistertanz, Mondenschein

 

Het hoogtepunt van het festival. Ruim twintig zangers en musici reconstrueren het enige concert dat Schubert zelf ooit organiseerde. Hij schotelde zijn publiek een prachtig afwisselend programma voor. Het eerste deel van zijn laatste strijkkwartet koos hij als openingsstuk. Ook klonken liederen in verschillende bezettingen: met piano, met hoorn en met vocaal ensemble. Zijn indrukwekkende Tweede pianotrio presenteerde hij als première­stuk. U maakt een fascinerende tijdreis.

 

De zangers van het Nederlands Kamerkoor bekronen de avond met wondermooie liederen voor vocaal ensemble die door de nacht zijn geïnspireerd: liederen waarin de nacht valt, maanlicht over een graf schijnt, hoorngeschal door het woud klinkt en de nachtegaal twee geliefden toezingt.

Liza Ferschtman

‘Violistische soevereiniteit ten top (De Telegraaf)’

Quirine Viersen

’Puur, prachtig, lyrisch en subtiel (De Volkskrant)’

Nederlands Kamerkoor

’Het Concertgebouworkest onder de koren (De Volkskrant).’

Peter Nilsson

‘Every inch a gentleman, publiek luisterde ademloos (Operamagazine)’

> Koop kaarten

Uitverkocht

 

Zondag 19 februari 15:00 uur | Den Haag – Nieuwe Kerk

Rondom Schuberts strijkkwintet

Musici

Quatuor Van Kuijk | Tobias Berndt bariton

Peter Nilsson piano | Ishay Shaer piano

Liza Ferschtman viool | Quirine Viersen cello

 

Franz Schubert

Strijktrio

Vier Rückert-liederen

Fantasie voor viool en piano

Strijkkwintet

 

Volgens velen is Schuberts strijkkwintet het volmaakste kamermuziekstuk dat ooit geschreven is. Het ontroerende adagio klonk in vele films. De celliste Quirine Viersen en Quatuor Van Kuijk spelen dit geliefde meesterwerk. De vier jonge Franse strijkers maken furore. Ze zijn door de BBC geselecteerd als New Generation Artists. In het Concertgebouw maken ze binnenkort hun debuut.

 

Publiekslieveling Liza Ferschtman speelt Schuberts overrompelende Fantasie in C-groot, die aan violist en pianist de hoogste eisen stelt. Achter de briljante passages gaat een mysterieuze schoonheid schuil. Een deel van de fantasie bestaat uit variaties op het lied Sei mir gegrüßt, op een gedicht van Rückert. Het wordt met andere Rückert-liederen vertolkt door de eminente Duitse bariton Tobias Berndt.

 

Quatuor Van Kuijk

‘Perfect samenspel, van een jaloers­makend niveau (Luister)’

Tobias Berndt

‘Nobel en elegant, een groot liedzanger (Frankfurter Allgemeine)’

Liza Ferschtman

‘Violistische soevereiniteit ten top (De Telegraaf)’

Quirine Viersen

’Puur, prachtig, lyrisch en subtiel (De Volkskrant)’

> Koop kaarten

€ 28 | € 10 (< 27 jaar)

Zondag 19 februari 20:15 uur | Den Haag – Nieuwe Kerk

Schuberts laatste sonates: Visionaire vergezichten

Musici

Mengjie Han piano

Ishay Shaer piano

Thomas Beijer piano

 

Franz Schubert

De laatste drie pianosonates:

Sonate in c-klein, D. 958 | Sonate in A-groot, D. 959

Sonate in Bes-groot, D. 960

 

Schuberts laatste levensjaar is een van de wonderen uit de muziekgeschiedenis. Het ene na het andere meesterwerk vloeide uit zijn pen, ondanks zijn broze gezondheid. Hij bekroonde zijn oeuvre met drie sonates. Het zijn onbetwiste hoogtepunten uit de pianoliteratuur, waarmee hij visionaire vergezichten opende. De sonates vormen een indrukwekkende cyclus, die in dit Schubert Festival als één geheel te beluisteren is, met drie jonge toppianisten – ieder met een eigen visie op Schubert.

Mengjie Han

‘Effectvol, virtuoos en enerverend (NRC)’

Ishay Shaer

‘Young, brilliant and impeccable (Bryce Morrison, Gramophone)’

Thomas Beijer

‘Briljant, kleurijk, onberispelijk (Trouw)’

Films in het Nutshuis

Zaterdag 11 februari 20:15 uur | Den Haag – Nutshuis

Schubert at the Movies: Death and the Maiden

> Koop kaarten

€ 6,50

Death and the Maiden (1994) – 103’

Roman Polanski regie

 

In de jaren ’70 wordt Paulina tijdens een militaire junta twee weken lang geblinddoekt verkracht door een arts. Jaren later zit haar echtgenoot Gerardo in een commissie die misdadigers uit die periode voor de rechtbank moet leiden. De film begint als ze tijdens een stormachtige nacht in een niet nader genoemd Zuid-Amerikaans land onderweg stranden. Ze worden door een voorbijganger met de auto thuisgebracht. Het is Dr. Miranda (gespeeld door Ben Kingsley), in wie Paulina haar kwelgeest herkent. Thuisgekomen neemt zij hem in gijzeling. Schuberts strijkkwartet Der Tod und das Mädchen speelt een centrale rol in deze thriller.

Zondag 12 februari 20:15 uur | Den Haag – Nutshuis

Schubert at the Movies: Barry Lyndon

> Koop kaarten

€ 6,50

Barry Lyndon (1976) – 180’

Stanley Kubrick regie

 

Lp’s met Schuberts Tweede pianotrio, te beluisteren in onze muzikale tijdreis Schubert Revisited, waren dankzij Stanley Kubricks film Barry Lyndon een tijd lang niet aan te slepen. Het langzame deel uit het trio speelt een belangrijke rol in deze verfilming van The Luck of Barry Lyndon, de klassieke schelmenroman van William Makepeace Thackeray uit 1844.

 

Redmond Barry is een roekeloze jongen vol ambitie. Hij besluit zich voor te doen als edelman en neemt verschillende namen aan, zoals Sir Redmond Hillary of Barryton. Met zijn bluf en vlotte babbel weet hij door te dringen  tot de hoogste kringen van de adel. Hij neemt veel risico’s en wordt huursoldaat in de Zevenjarige oorlog, spion en assistent-valsspeler om adellijke kaartspelers van hun geld af te helpen.

 

Het verhaal speelt zich af in de achttiende eeuw. Stanley Kubrick wekte die tijd tot leven met een obsessie voor de kleinste details. Kunstlicht op de set was taboe. Om diners bij kaarslicht te kunnen filmen, gebruikte hij kostbare objectieven van de Nasa, die door Zeiss speciaal waren ontwikkeld voor satelietopnamen. De film is van een hallucinerende schoonheid.

Classical Now! is tot stand gekomen in samenwerking met Dans en Muziekcentrum Den Haag (Zuiderstrandtheater en Nieuwe Kerk). Het festival is mogelijk gemaakt dankzij steun van de Gemeente Den Haag en de Gravin van Bylandt Stichting. Omroep Max neemt een aantal concerten op voor Radio 4.