Donderdag 2 juli 19:30 | Den Haag – Koninklijke Schouwburg
Vrijdag 3 juli 19:30 | Den Haag – Koninklijke Schouwburg

La Voix Humaine en Quarantaine

Ekaterina Levental mezzosopraan

Yoram Ish-Hurwitz piano (soundtrack)

Chris Koolmees regie

 

Jibbe Willems Spuug
(Voor theatergroep Oostpool geschreven theatermonoloog)

Francis Poulenc La Voix Humaine

Frans gezongen met Nederlandse ondertiteling

 

Een coproductie van Classical NOW! met  LEKS Compagnie en OPERA2DAY

 

Eenzaam in haar kamer voert een vrouw een videochat met haar ex, die de volgende dag gaat trouwen met een ander. Wanhopig doet zij een laatste poging om haar relatie te lijmen. Hij is zwak, hij liegt en zij weet dat. Onvermijdelijk koerst zij af op een definitieve breuk.

 

Theatermaker Chris Koolmees vertaalde La Voix Humaine naar deze corona-tijd waarin velen slechts dankzij beeldbellen hun dierbaren kunnen zien. Hij laat in zijn versie van Jean Cocteaus klassieke theatermonoloog – in 1959 door Francis Poulenc weergaloos verklankt – geen telefonerende vrouw op het toneel verschijnen, maar een webcamgirl. Een glansrol voor zangeres en performer Ekaterina Levental.

 

De vrouw staat symbool voor de mens die onthecht raakt van de samenleving door beeldschermen en smartphones. Via een interactief scherm – de spiegel op haar kaptafel – houdt zij de verbinding met de buitenwereld intact. De voorstelling is een doorlopende selfie. Het beeld in de spiegel wordt meer dan levensgroot boven het toneel geprojecteerd. De grens tussen fantasie en werkelijkheid lost op, net als in onze nieuwe media met ‘alternatieve waarheden’.

 

Voorafgaand aan La Voix Humaine speelt Ekaterina Levental de  theatermonoloog Spuug, die Jibbe Willems onlangs schreef voor theatergroep Oostpool.

 

“Grandioze expressiviteit voor webcam …Het effect is overweldigend … Deze monoloog is een intieme voorstelling, maar hij is van een ongelofelijke kracht.”

 

Max Arian in de Theaterkrant

Geweest

Zondag 10 mei 15:00 | Webcast (vanuit de Westvestkerk in Schiedam)

Een hommage aan Nikolai Medtner

 

De muziek onderscheidt zich door de waanzinnige pianistische veel­eisendheid waarin de lyrische zangmelodieën meestal zijn ingebed. De manier en het niveau waarop Levental en Peters de boodschap overbrengen, maken grote indruk.

 

Erik Voermans in Het Parool

Musici

Ekaterina Levental mezzosopraan

Frank Peters piano

 

Nikolai Medtner Liederen

 

Download het programmaboekje.

 

107 Wondermooie liederen schreef de Rus Nikolai Medtner. De mezzosopraan Ekaterina Levental en de pianist Frank Peters kwamen op het lumineuze idee die als eerste compleet vast te leggen: op vijf cd’s. Hun eerste cd zouden ze bij ons presenteren in Sociëteit de Vereeniging. Maar de corona-crisis gooide ook onze plannen overhoop. Als alternatief presenteren wij een webcast van de cd-presentatie, in samenwerking met de musici.

 

Nikolai Medtner is een componist met fanatieke fans. Ze doorkruisen voor concerten met zijn muziek heel Europa. Als een blok vallen ze voor zijn muzikale wereld vol poëzie en nostalgie. Het risico om ook een Medtner-verslaving op te lopen is levensgroot als je wat vaker luistert naar zijn romantische pianoconcerten, kamermuziek, liederen en solostukken. Het is onweerstaanbare muziek. Grootheden als Rachmaninov en Horowitz koesterden Medtner niet voor niets als een lievelingscomponist.

 

Ook Ekaterina Levetal en Frank Peters beschouwen Medtner als een favoriete componist: “Medtner’s muziek openbaart andere en volstrekt eigen werelden. Hij is een architect die met klank diamanten weet te slijpen. Profetisch, integer, eigenwijs, verstild, wild en stuurs de essensie van zijn waarheid onderzoekt. En daarmee een nieuwe, persoonlijke en pure schoonheid weet te creëren.

 

De muziek van Medtner’s vertegenwoordigt iets heel bijzonders. Het is onmiskenbaar: de melodieën en harmonieën zijn onnavolgbaar in de manier waarop ze uit de piano worden getrokken, een instrument dat zowel door Medtner als door Chopin werd gekoesterd. Vandaag, bijna 70 jaar na de dood van Medtner, willen wij, de makers van dit project, bewerkstelligen dat het heroïsche, zelfopofferende werk waaraan hij zijn hele leven wijdde niet voor niets was. Zijn muziek, doordrongen van de kracht van zijn machtige geest en de schoonheid waarin hij geloofde, betekent het ontdekken van een nieuw leven.”